W naszej szerokości geograficznej przychodzi taka pora, że dzień staje się krótki, a ponadto bardzo często do tego jest ciemny i ponury. To trudny czas dla naszych oczu – widoczność w ponury dzień i o zmierzchu jest gorsza albo wręcz bardzo zła. Dla zobrazowania tego jak bardzo zła przytoczymy znany wszystkim ze słyszenia, a niektórym z doświadczenia taki oto przykład – człowiek ubrany na ciemno poruszający się w słabych warunkach oświetleniowych jest dla innych użytkowników drogi praktycznie niewidoczny.
Być widocznym
W mieście z widocznością raczej kłopotów nie ma albo nie powinno być. Ale poza miastem, pomiędzy wsiami bywa różnie, a ludzie przemieszczają się – idą poboczem, jadą na rowerze, na hulajnodze, słabo widoczni, narażeni na wypadek lub kolizję. Badania wykazały, że kierowca samochodu widzi taką osobę z odległości 20 – 40 metrów, która nie pozwala na bezpieczne zatrzymanie się. Wprowadzono więc zapis do przepisów, nakładający na osoby poruszające się poboczem o zmroku obowiązek noszenia elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu (art. 11 Prawo o ruchu drogowym). Co one dają? Zwiększają widoczność – kierowca jest w stanie dostrzec blask odbitego światła z odległości 150 metrów. Odległość ta pozwala na wyhamowanie i uniknięcie tragedii.
Kto jeszcze powinien nosić odzież z elementami odblaskowymi?
Elementy odblaskowe powinny nosić osoby uprawiające sporty na zewnątrz po zapadnięciu zmroku, rowerzyści, motocykliści, dzieci. Z kolei pracownicy stref niebezpiecznych, stref, gdzie poruszają się maszyny i urządzenia tj. magazynierzy, kierowcy oczekujący na rozładunek lub załadunek samochodu, pracownicy stoczni, lotniska, drogowcy, pracownicy na placach budowy, służby ratownicze i medyczne, strażacy powinni nosić odzież odblaskową o wysokiej widoczności (szczegóły wykaz osób zobowiązanych do noszenia odzieży zwiększającej widoczność zawiera Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym). Jaka to odzież? To odzież, która dzięki intensywnemu kolorowi (fluorescencyjny żółty, pomarańczowy, czerwony) zapewnia widoczność z każdej strony w świetle nocnym, dziennym i w świetle reflektorów. Konstrukcja odzieży jest określona w normie EN ISO 20471, która mówi m.in. o klasach widoczności (są trzy – wysoka, średnia, niska), o tym, że jeśli odzież okrywa cały tułów, powinna mieć dwa poziome pasy z materiału odblaskowego lub jeden poziomy i dwa pionowe, przechodzące przez barki.
Nie trzeba wiele, by zwiększyć swoją widoczność, a tym samym bezpieczeństwo. Wystarczy przyczepić do kurtki elementy odblaskowe, założyć kamizelkę. Choć apeluje o to policja, choć prowadzone są akcje zwiększające świadomość społeczeństwa, każdego roku przydarzają się wypadki, gdzie kierowca tłumaczy się, że nie widział, bo widzieć nie mógł.